Proces zdobywania wysokiej pozycji przez serwis internetowy może przebiegać niezwykle mozolnie. Łatwo popełnić błąd, który okaże się niewybaczalne. Stanowisko Google jest nieprzejednane. Budowanie wartości strony poprzez sztuczne linkowanie zewnętrzne jest według algorytmu niedopuszczalne. Jeśli proceder zostanie wykryty, grożą za niego poważne restrykcje. Należy zatem zachować szczególną ostrożność i nie robić samodzielnie rzeczy, co do których nie jest się całkowicie przekonanym. Zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z pomocy zespołu ludzi, którzy pozycjonowaniem zajmują się na co dzień. Dla poszukujących wiedzy, poniżej krótki pogląd na sprawę. Bardzo ważnym zagadnieniem w materii pozycjonowania jest optymalizacja.
Od czego zatem zacząć?
- Na start:
Rozpocząć najlepiej od określenia stanu faktycznego. Szczególnie ważne jest to przy już istniejących stronach. Tak więc przy pomocy przeglądarki ustalcie pozycję startową waszego serwisu. Wcześniej Warto zaopatrzyć się w listę słów kluczowych. Według niej przeprowadzicie wyszukiwania dla każdej frazy, by oznaczyć dla niej lokatę. Lista słów i fraz kluczowych łatwo wykonać samodzielnie. Należy wstępnie utworzyć listę zagadnień, które niejako automatycznie kojarzą się z branżą opisującą wasz serwis. Następnie przy pomocy sugestii przeglądarki poszerzyć ją i dopracować pod kątem fraz wpisywanych przez internautów.
Które elementy wpływają na pozycję strony?
- Tytuł strony:
Znajduje się w sekcji head pomiędzy tagami. Tytuł strony wyświetlany jest w wynikach wyszukiwania w pierwszej linii rekordu. Ta część tekstu powinna być różna na każdej z podstron witryny. Nie należy też przesadzać z ilością słów kluczowych zawartych w tytułach.
- Adresy URL:
Należy zadbać, by były przyjazne dla użytkowników. Jest to szczególnie dobrze oceniane przez roboty indeksujące strony www. Nazwa adresu nie powinna być przypadkowym ciągiem znaków. Często można zauważyć w sieci przykłady takich nic nieznaczących odnośników.
- Nagłówki:
Język HTML daje do dyspozycji kilka rodzajów nagłówków. Wielkość określa się od h1 (największy) do h6 (najmniejszy). Ważne jest, by zachować hierarchię, czyli kolejność. Zatem należy je używać w kolejności malejącej. Przy czym nie muszą być wykorzystane wszystkie pozycje z listy.
- Pliki graficzne:
Roboty wyszukiwarek są niestety ślepe i nie widzą grafiki. Wszystko, co potrafią odczytać to ciągi znaków. Chcąc ułatwić im zadanie, a zarazem wspomóc pozycjonowanie należy nazwę pliku wzbogacić o słowo kluczowe. Kolejną zasadą wykorzystującą wspomnianą przypadłość programów indeksujących jest stosowanie tagu alt do opisania grafiki. On też powinien zawierać słowo kluczowe i merytorycznie opisywać, co jest na obrazku. Z parametru alt korzystają też programy przekładające tekst na mowę. Coraz więcej stron ma obsługę ułatwiającą korzystanie z zasobów przez osoby z ograniczeniami fizycznymi (wady wzroku).
- Transport w obrębie serwisu:
Linki w serwisie są jak układ nerwowy. Bezwzględnie należy poświęcić im tyle czasu, by efekt był zadowalający. Jakość systemu wpływa na usability witryny. Linkowanie wewnętrzne to nie tylko menu główne. Siatka odnośników powinna być redundantna. Nadmiarowość, oczywiście w rozsądnych granicach, wpływa na klarowność systemu. Lepiej dać kilka linków więcej niż jeden za mało. Dobrym przykładem jest powtórzone w stopce menu główne.
- Mapa witryny:
Sitemap to ukłon w stronę robotów. Mapa XML ułatwia im w indeksowaniu wszystkich zasobów w serwisie. Google w swoich zasobach posiada wtyczkę do automatycznego generowania tego pliku.
- Użyteczność serwisu:
Strona www musi być przede wszystkim przyjazna dla użytkowników. Z tego punktu widzenia jest też oceniana przez algorytm wyszukiwania. Jest prawdą, że łatwiej się pozycjonuje duże, rozbudowane serwisy. Zawierają mnóstwo treści z dziedziny i za to dostają dużo punktów podczas indeksacji. Prowadząc małą stronę, warto zatem zastanowić się nad możliwością poszerzenia jej funkcjonalności. Oprócz strony głównej, oferty i kontaktu można zainstalować galerię ze zdjęciami, dział porad lub firmowy blog. Content marketing podsuwa wiele możliwości prezentacji treści do wykorzystania w zasobach serwisu (np. webinary, case study, e-book, materiały video). Niezwykle ważnym parametrem ze względu na użytkowników jest prędkość, z jaką strona pokazuje się jako w pełni użyteczna. Ludzie są coraz bardziej niecierpliwi i czas, jaki są w stanie poświęcić na oczekiwanie, skraca się z roku na rok.
- Prezentacja w wyszukiwarce:
Pierwszy kontakt z serwisem użytkownik ma na stronie wyszukiwarki, która serwuje zestaw wyników organicznych. W trzech wierszach wyświetlane są informacje o stronie. Sprytnie jest wykorzystać to miejsce dla swoich celów, tym bardziej że macie wpływ na treści tam widoczne. Do sterowania przekazem służy sekcja head w arkuszu HTML. Należy znaleźć tag title, wyświetlany w pierwszej linii. Dlatego tytuł strony to taka ważną rzecz. Jeśli nie wypełnimy go, przeglądarka pobierze do wyświetlenia kilkadziesiąt początkowych znaków z tekstu. A to może zasadniczo zmienić zabarwienie emocjonalne przekazu. Drugim tagiem przez was poszukiwanym jest description. Trzecia linia rekordu wyszukiwania. W opisie można w sposób właściwy zachęcić internautów do odwiedzin na stronie. Mieści się tam około 150 znaków tekstu. To wcale niemało.